کد مطلب:298698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

نقش حضرت خدیجه در تبلیغ اسلام


آنچه كه حضرت خدیجه علیهاالسلام را در پیشگاه خداوند تبارك و تعالی و رسولش قدر و منزلت بخشید، تنها به سبب همسری وی با محمد صلی اللَّه علیه و آله و یا داشتن دختری به نام فاطمه علیهاالسلام كه خداوند وی را پاك و مطهر از هر پلیدی آفرید، نبود. بلكه او اولین زنی كه محمد صلی اللَّه علیه و آله را به عنوان پیام آور وحی تصدیق نمود و عشق خالصانه ی وی به خالق یكتا موجب شد كه به تأسی از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله برای ستایش و تمجید خداوند یگانه به نماز بایستد. [1] .

وی چون وزیر صادق و ناصح و یاری مشفق و تسكین دهنده و تقویت كننده رسول خدا بود و با تمامی ثروت و دارایی خویش و حمایت معنوی از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در گسترش اسلام تلاش نمود. [2] .

چنانچه پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله فرمود: «وَ اَیْنَ مِثْلُ خدیجه، صَدَّقْتنی حینَ كَذَّبنی النّاس». [3] .


«كجا مثل خدیجه یافت می شود، به روزی كه همه ی مردم مرا دروغگو خواندند، او مرا راستگو خواند». و پیامبر وی را به عنوان بهترین زنان عالم و بهشت معرفی فرمود. [4] .

حضرت خدیجه با ایمان و اخلاص و عشق و فداكاری در كنار حضرت محمد صلی اللَّه علیه و آله ایستاد و با وجودی كه قریش نزول وحی به حضرت محمد صلی اللَّه علیه و آله را انكار نمودند و وی را به جادوگری و دیوانگی متهم می نمودند، خدیجه به حضرت محمد صلی اللَّه علیه و آله اخلاص می ورزید و تا آخرین نفس بر ایمانش استوار ماند. «فضای اطمینان بخشی كه عقیده و ایمان خدیجه در مراحل اولیه اسلام ایجاد كرده بود امروزه می توان با یك ششم سكنه ی عالم برابر دانست». [5] .

تا هنگامی كه ابوطالب- رضی الله عنه (و حضرت خدیجه علیهاالسلام در حیات بودند، مشركان قریش جرأت آزار رساندن به پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله را نداشتند. [6] اما یك ماه پس از خروج از شِعب [7] دو حادثه غم انگیز بر پیامبر واقع شد، كه


رحلت عمویش ابوطالب (ره) و چند روز بعد حضرت خدیجه علیهاالسلام بود. [8] .

خدیجه علیهاالسلام در سن شصت و پنج سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت، سه سال قبل از هجرت در گذشت، و در حَجون مكه به خاك سپرده شد. [9] .

حضرت زهرا علیهاالسلام پنج سال از عمر مباركش سپری شده بود كه در فراق مادر، در آغوش و مكتب پدرش رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله پرورش یافت. در این دوران تا هجرت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله آزار مشركین قریش نسبت به پیامبر شدت گرفت. روزی بر سر مباركش، زهدان گوسفند انداختند و روزی خاك و خاشاك. حضرت زهرا علیهاالسلام با شنیدن این اخبار، خود را به پدر می رساند و جامه ی او را از آلودگی پاك می ساخت. ام ابیها در این دوران سخت غمخوار پدر بود و همواره در كنار او در برابر مصائب استقامت می كرد تا هنگام هجرت فرا رسید. [10] .



[1] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 10، تاريخ يعقوبي، جلد دوم ص 378، كشف الغمة، متن عربي، جلد دوم، ص 137.

[2] ر. ك: سيره ابن هشام، جلد اول، ص 413، اُسدالقابه في معرفةالصحابه: تأليف ابن اثير، انتشارات اسلاميه، تهران، بي تا، جلد پنجم، ص 439 و كشف الغمه، متن عربي: جلد دوم ص 134.

[3] سفينة البحار، تأليف شيخ عباس قمي، ترجمه محمد باقر ساعدي، انتشارات كتابفروشي جعفري، مشهد، بي تا، جلد اول ص 311.

[4] ر. ك: المسند، تأليف امام احمد بن محمد بن حنبل، (متولد 164، متوفاي 241 ه ق)، شرحه و صنع فهارس، احمد محمد شاكر، دارالمعارف مصر، (1377 ه /1958 م)، جلد دوم، صص 641- 640.

[5] كامل، جلد دوم، ص 18، خديجه عليهاالسلام تأليف محمد علي دُخيل، ترجمه ي فيروز حريرچي، انتشارات امير كبير، تهران 1363. ص 32، به نقل از كتاب «الرسول» نوشته ي بودلي.

[6] ر. ك: سيره ي ابن هشام، ترجمه ي اسحاق همداني، جلد اول، ص 413.

[7] ر. ك: سيره ي ابن هشام، متن عربي، جلد اول، ص 375. مشركين با مشاهده ي استقامت پيامبر (ص) و مسلمانان، تصميم گرفتند، آنها را در محاصره ي اقتصادي و اجتماعي قرار دهند، در سال هفتم بعثت، به مدت دو يا سه سال آنها را به شِعب ابوطالب در فاصله ي كمي از مكه تبعيد كردند و اين دوران آزمايش سختي براي مسلمانان از جمله حضرت زهرا (س) بود.

[8] ر. ك: تاريخ اسلام، فياض، ص 74.

[9] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 11، تاريخ يعقوبي، جلد اول، ص 393، مقاتل الطالبين، ص 48 در اين صفحه آمده است: «و توفيت خديجه- رضي الله عنها- قبل الهجرة به ثلاث سنين دلها يومئذ خمس و ستون سنة و دفنت بالحجون». در منتهي الامال، جلد اول، ص 50 آمده است: «حَجون موضعي است در مكه كه مقبره است».

[10] ر. ك: ناسخ التواريخ، تأليف محمد تقي سپهر، انتشارات كتابفروشي اسلاميه، تهران، 1363، چاپ دوم، جلد سوم، ص 31.